International!

vrijdag 3 januari 2014

Wie is de Mol. Blogcast aflevering 1

Donderdag 2 Januari. 00:10 uur. Ik dacht dat ik klaar was met mijn post over aflevering 1 van "Wie is de Mol?". Ik vergat om het bericht op te slaan. :'(

Geen probleem, ik begin vrolijk opnieuw. Want nu zit ik nog verwikkeld in mijn mindfuck/tunnelvisie (voor wie niet weet wat dat betekent. Mindfuck: eigenlijk is het volstrekt onmogelijk dat je mind fuckt maar in deze context betekent het dat je overal aanwijzingen denkt te zien voor de mol maar dat uiteindelijk iedere aanwijzing een andere kandidaat aanwijst als de mol en dat je aan het eind nog geen steek verder bent als in het begin. En voor de uitleg van het woord tunnelvisie moet je even een WC-rolletje pakken en het voor je ogen doen. Wat je dan ziet, dat is tunnelvisie. In WIDM land betekent het dat je je alleen nog maar kunt focussen op één kandidaat en dan wordt álles wat die kandidaat doet ineens superverdacht en vreemd.) Dat heb ik bij Jennifer H. en Tygo G. (Ik schrijf geen achternamen want dan weet je meteen dat ik Jennifer Hofman en Tygo Gernandt verdenk als mol) In mijn ogen doen Jennifer en Tygo alleen maar verdachte dingen. En Jennifer nog het allermeest. Zij ziet net even te snel een piepkleine naam staan tussen honderden borden vol met tekst en de kijkt me te "gespannen" tijdens de tweede executie. Tygo speelt veel te verrast dat hij door is. Als hij de mol is dan wist hij het allang en zou hij verrast moeten spelen en als je verrast speelt moet dat uitbundig. Als je kandidaat bent ben je opgelucht als je door bent en dat laat je niet heel feestelijk zien meestal. 

Aflevering 1 begint meteen raar. Zonder dat er een opdracht is geweest roept Art: maak jullie klaar voor test en executie. Heel Nederland denkt: holywhatdafuqisgoingon?! Maar Art zou Art niet zijn als er geen arttertje (hehehe) onder het gras zou zitten. Daphne B. krijgt een rood scherm maar verrassing! ze hoeft niet naar huis. Het enige wat er gebeurt is dat zij weet dat ze de verkeerde mol verdenkt en dat ze een ander moet gaan verdenken. Daarom liegt ze tegen Jan Willem en peutert zo informatie los over wie hij verdenkt. Slimmigheid!  

De eerste opdracht is naar een politiebureau lopen. Van Art mag je hem best volgen maar dat levert geen geld op voor in de pot, daar moet je meer voor doen. Dus verspreiden de kandidaten zich in duo's door Hong Kong om het politiebureau en Art te vinden. De mogen alleen in het Chinees de weg vragen. Dat klinkt vet grappig want je kan het woord "Chi" al op tien verschillende manieren uitspreken dus de Chinezen begrijpen geen hol van wat al die Hollanders uitkramen. Een bijkomend dingetje is dat in een metropool als Hong Kong iedereen ook goed Engels spreekt. Maar de kandidaten mogen niet antwoorden op alles wat ook maar enigszins Engels klinkt. Das balen. Uiteindelijk vind alleen Jennifer en naar teampie op uiterst verdachte wijze geld waardoor er een klein, zielig bedragje in de pot zit... 
 
Da volgende ochtend moeten twee mensen die graag in de spotlight staan in een auto stappen, hebben zij nooit geleerd dat je niet zomaar in een vreemde auto moet stappen?! Tygo en Freek zijn weg en de rest van de groep moet een soort gemuteerde superzaklamp gaan kopen die 1500 meter ver kan schijnen. Waar vind je zo'n megafelle lamp? Juist,  in Hong Kong bij een of ander vaag marktwinkeltje waar ze alleen maar zaklampen verkopen. Ondertussen hebben Freek en Tygo een hele vette laserpen gekregen en schijnen ze iedereen in hun ogen. Art pakt de laserpen weer af. Later krijgen ze hem voor de camera terug en moeten ze een code doorseinen naar de andere kandidaten die ergens op de skyline staan. Niemand heeft verder enig idee wat ze moeten doen en ik denk dat het brein achter WIDM even geen plannen had voor een leukere opdracht want deze was gedoemd om te mislukken. Tygo en Freek seinen van alles door de lucht en ook de andere kandidaten schrijven hele boekwerken in de lucht om aandacht te trekken. Sophie v.d.E. en Owen S. denken met een leugentje de opdracht te kunnen vervullen door te zeggen dat ze de letter E hebben gezien. Blijkt de code alleen uit cijfers te bestaan. Nou ja, dan maar een 0, dat kan er ook wel mee door. Ondertussen zit ik te prutsen met de Wie Is De Mol app op mijn tablet. Ik zit in twee poules van mezelf en verder kan ik nog nergens op klikken. Iemand die in mijn poule wil? Ik heb geen idee wat je ermee kan maar het is leuk om een grote poule te hebben. ;)
Dan de échte test en executie.  Art heeft een spiksplinternieuwe laptop van Asus. Hij heeft een mysterieus beeldscherm want het kan aan twee kanten rode en groene schermen laten zien. Dat wil ik ook wel. Of zou de productie even de camera uitzetten en er een groen of rood papiertje opplakken?  Art typet iets (niemand weet wat) op zijn laptop en er verschijnt een scherm. Daphne krijgt groen, ze heeft geswitcht van verdachte en heeft waarschijnlijk nu de goede gekozen.  Maurice van het Klokhuis krijgt een knalrood scherm en ligt uit het spel. Jammer, want hij vond het zo leuk en ik vond hem best leuk!
Ik dacht trouwens even de mol te kunnen ontmaskeren,  of in ieder geval een paar mensen te kunnen uitsluiten om mol te zijn. In de eerste test zat namelijk deze vraag: 

Wat is de woonplaats van de mol?
A) Amsterdam
B) Utrecht
C) Amstelveen

Ik dacht: Nu ga ik eventjes easeypie de mol ontmaskeren en ik ging dat voor iedere deelnemer uitzoeken en nu blijkt dat ze allemaal in een van die drie plaatsen wonen.  Grmbl potjandrieverdikkemienogantoe zo kom im er natuurlijk nooit uit! Het is wel een klein beetje zielig om dat uit te willen zoeken maar ik deed het toch.  (Het stond allemaal op 1 website, lekker makkelijk.) Volgende week weer een kans om de mol te ontmaskeren.  Ik denk dat het Jennifer is, en met mij 21% van de kijkers van zij staat bovenaan de verdenkingslijst.  Of Tygo, hij mag ook wel winnen want ik vind hem leuk!
Wie denk jij dat de mol is?  Zet het hieronderin een commment en vertel me ook waarom je dat denkt... 

<3 Margot














Ps. Ben jij net als ik een echte "Wie is de Mol?" fan en kan je het programma geen dag missen? Lucky You! Er is namelijk een voorbeschouwing en nabeschouwing met Arjen Lubach en Kees Tol. Verder is er de Wie is de Mol VODCAST! met Joeri van Breukelen (@joeribreuk) als wekelijkse genius/host. Als je het nu allemaal nog wat saai vindt klinken moet je maar eens het archief gaan uitpluizen en wat oude vodcasts bekijken. Zondag komt de eerste online! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten