International!

vrijdag 17 oktober 2014

The Kik: "Wij willen best wel een beetje op The Beatles lijken"

                            
Lang geleden, een interview in Groningen city. Maar wat was het leuk! Ik had gehoopt dat een interview met The Kik betekende dat ik eindelijk Dave von Raven zonder die eeuwige zonnebril zou zien. Niet dus. Ook in een vieze, stinkende, rokerige, donkere kleedkamer zat de zonnebril keurig op z'n plek. Balen. Op donderdagavond fietsen in de stad is ook grappig. Normaal gesproken kom ik in een minuut of vijf in het centrum. Op donderdag, koopavond dus. Duurde het een kwartier. Nou had ik mijn tijd wat ruim ingeschat dus maakte het niets uit. Middenin het centrum aangekomen was de eerste persoon die ik zag Batman. Met naast hem Ewout Genemans en een cameraploeg. Maar dan nog! Batman was de eerste persoon die ik tegenkwam! :D We klimmen over een heleboel fietsen, lopen langs een vreetmuur, richting de Oosterstraat. Vera. The place to be voor vanavond. Want The Kik treedt er op. Een paar weken geleden had ik een mailtje gekregen van het management. Ja leuk! We doen een interview, in Groningen oké?  JA NATUURLIJK OKÉ! Want we hebben het niet over zomaar een band. The Kik is een heel seizoen huisband geweest bij De Wereld Draait Door, speelt voor uitverkochte zalen en krijgt overal de zaal aan het dansen. En dan heb ik nog niets gezegd over het talent van de muzikanten. Paul, de toetsenman, speelde de meest geweldige orgelsolo die ik in mijn leven heb gehoord. (Ik ben een toetsenliefhebber, dus ik hou altijd meer van een toetsensolo dan van een gitaarsolo.) Arjan, de gitarist deed ook een ontzettend goede solo en als band zette The Kik een hele vette show neer. Dave molde een deel van het podium, maar ik heb geen idee wat. Hij zwaaide op een gegeven moment met een afgebroken iets en het was voor mij niet herkenbaar wat het was. De reden: wij stonden achteraan in de zaal. Het geluid is daar beter. Dat is trouwens een tip voor mensen die graag concerten bezoeken voor de muziek, en niet om te fangirlen: Ga achteraan staan. Gewoon een keertje proberen. Lees snel verder voor het interview met the Kik!



Genoeg onzin. Het voorprogramma, The Black Marble Selection was geweldig. Ik ben zo iemand die meestal niet zo'n liefde heeft voor voorprogramma's, maar dit... Vanaf de eerste noot had deze band mijn aandacht getrokken. Er stond nog niet eens een zanger op het podium. Die hele band was gewoon zo ongelofelijk blij! Er was een blije gitarist, drummer, bassist, en een speciale mondharmonica speler! Dat is nog zoiets waar ik normaal gesproken geen fan van ben. Een mondharmonica. Maar The Black Marble Selection weet het instrument zo te brengen dat het een plekje in mijn hart heeft weten te veroveren. Tijdens het eerste nummer was de vibe voor die avond bepaald. Blij. Heel erg blij. Geen headbangende menigte of gestoorde mosh pitt's, gewoon een zaal vol blije Groningers. De zanger van The Black Marble Selection betreedt het podium. Het is een klein meneertje met een goed pak aan. En dan trekt ie z'n strot open. Mijn mond zakt open van verbazing; Is dit een voorprogramma?! Ik begin een petitie: "Geef The Black Marble Selection een headline tour" Ze hebben al één stem. Mijne. Op zich, een huiskamerconcertje mag ook wel. De frontman van de band steelt de show met zijn smile van oor tot oor en die prachtige soul stem. --> <3
Ik noem The Black Marble Selection vanaf nu niet meer het voorprogramma, maar gewoon, de hoofdact, net als The Kik.

Na een kleine break (Waarin het de bedoeling is dat iedereen naar de bar snelt en al z'n geld daar loost) begint The Kik. Tijdens de pauze draaiden ze trouwens muziek die bijna naadloos aansloot op de muziek van The Black Marble Selection. The Kik begint met... guess what... MUZIEK. Dave heeft een gitaar met een uiterst merkwaardige vorm. Iets met een zeshoek van rood en wit. De show bestaat vooral uit nummers die ik niet ken. Wat best logisch is aangezien ik alleen 'Simone' en 'Schuilen bij jou' echt ken. De rest had ik een dag van tevoren grondig beluisterd op Spotify. Maar het was leuk! Ik ben niet zo'n van van Nederbiet normaal gesproken, maar The Kik heeft hier verandering in gebracht. Ik ben sinds 02-10-2014 officieel fan van The Kik. (Het staat nergens, dus zo officieel is het niet.) We staan op het punt om naar huis te gaan. (Nog zo'n tactiek. Een nummertje voor het einde de zaal verlaten, zo voorkom je dat je in de file naar de uitgang terechtkomt.) Ik wilde nog niet gaan, omdat ik al de hele avond wachtte op het moment dat The Kik hun cover van Chef 'Specials 'In your arms' zou spelen. EINDELIJK. Als toegift spelen ze het. En moooooi! Die tweede tactiek is zo één die je dus niet altijd moet uitvoeren. ;)

Middenin de show houdt de band een Solo competitie. Eerst Paul op de toetsen, dan Arjan op gitaar. Dan weer Paul met de beste solo die ik ooit heb gehoord. (Kom je me orgelles geven?) Dan doet Arjan nog een gave solo met z'n gitaar achter z'n rug zodat hij blind speelt. Heel goed, maar mijn hart smelt van orgels. <3 <3 <3
De posters voor dit concert zijn prachtig!
Oké, genoeg gepraat. Tijd voor een interview!

*Dave begint het interview met het knallen met een kopje op de tafel en een hoop gelul*

Wat is het leukste dat jullie met elkaar hebben meegemaakt?
"Jongens, wat is het leukste dat we hebben meegemaakt? Nou, het leukste eeeu, overdag bedoel je? De leukste dag was de dag dat we hoorden dat we voor het eerst op Lowlands mochten staan, tegelijk hoorden we dat we de huisband waren geworden bij DWDD en we werden geïnterviewd voor RTL Boulevard, Albert Verlinde noemde ons nummer 'de zomerhit van het jaar', dat is het nooit geworden, maar het is toch vet dat hij dat op televisie heeft gezegd!"

Heeft DWDD veel bijgedragen aan jullie bekendheid?
"Nee joh!  (Het sarcasme druipt er vanaf.) Ja natuurlijk, dat was een enorme boost voor ons als band, het album was net uit en het ging al wel goed enzo. Maar toen we huisband werden kwam alles in een stroomversnelling terecht. Het was een hele goede kick-off voor ons"

Wat staat er bovenaan je bucketlist?
"Heel veel dingen. We wilden graag dat Matthijs van Nieuwkerk een liedje met ons mee zou zingen op het podium, en dat heeft hij gedaan. Een gouden plaat willen we ook heel graag. Voor altijd bij elkaar blijven is zo standaard, hoort niet op een bucketlist

Is het jullie bedoeling om op The Beatles te lijken?
Er waren in die periode misschien wel een miljoen bands over de hele wereld die op The Beatles willen lijken. Of op de Stones. Maar dat geldt voor elke artiest, iedereen heeft zo z'n voorbeelden en daar ga je dan automatisch een beetje op lijken. *Nu staat er iets op mijn opname waarvan ik alleen de woorden Avicci en Adele heb kunnen verstaan. Dat dus.* Ik denk dat je op de mensen gaat lijken die je zelf heel goed vind. Dus ja, wij wilden best een beetje op The Beatles lijken. 

Als je voor één dag de baas van Nederland mag zijn, wat zou je dan veranderen
*Eerst een grap die deze blog niet kan verdragen* Ik zou onszelf op PinkPop laten spelen en The Kik een gouden plaat overhandigen, ja dat lijkt me wel wat. 

 Ben je nog steeds altijd zenuwachtig voor een optreden?
Ja soms wel. Niet altijd, nu niet. Nou op zich toch wel, ik ben heel verkouden dus ik ben bang dat mijn strot me zo nu en dan in de steek laat en dat moeten we niet hebben op het podium. *Hier weer een soort mompelgesprek tussen Dave en mij. We moeten duidelijker praten. Volgens mij gaat het niet eens over het interview...* 



Als je een stoel zou zijn, wie mag er dan op je zitten en wie niet?
"Hahahaha, nou ja. Eeeeeeuhm, Paul (de toetsenist die naast Dave zit te grijnzen) sowieso niet. Vrouwen mogen wel op me zitten. Zoals Maxima. Willie mag niet op me zitten, dat vind ik een beetje vies."

Wat verwacht je van de show?
"Een heleboel keelpijn, dat sowieso. En het is altijd leuk om weer in Groningen te zijn. We komen hier elk jaar wel een keer optreden. Groningen is altijd heel leuk, we blijven hier slapen omdat we het een hele leuke stad vinden. Het is hier 24/7 gezellig, alles gaat hier gewoon de hele nacht door. De kroegen sluiten niet en dat vinden we heel leuk. En er zijn hier altijd naakte mensen op straat en straten vol kotsende elfjes. Het nachtleven is hier heel wild, dat heb je in Rotterdam niet zo."

Wat zou je veranderen aan gisteren?
"Nou, niks eigenlijk. Ik zou graag willen dat ik gisteren geen keelpijn had gehad. (op de achtergrond klinkt: Ken je dat nummer van ome Henk? *zware grafstem* Ik ben verkouuuuuuuwe) Gisteren was een geweldige dag. We waren bij Giel op 3FM. Daar moesten we al om 07:00 zijn, en als je pas om 03:00 in je bed ligt dan hakt dat er best wel in. Na de show gaan we trouwens nog een medium feestje vieren. (Ja, dat woord gebruikte Dave echt... -Red.)

Met wie zou je graag een keertje willen optreden?
"Met Paul McCartney! Dat zou dan een supportshowtje worden denk ik. Ik denk niet dat hij in één dag Nederlands kan leren om met ons mee te zingen. Dat lijkt me best moeilijk voor hem. Boudewijn de Groot wilde ik ook graag me spelen en dat hebben we nu gedaan. Dus een logische volgende stap lijkt mij Paul McCartney. :)"

Deze prachtige poster hing overal in Groningen.


Waar haal je de inspiratie vandaan?
"Uit alles! Gewoon uit het leven zoals het loopt. Maar ook van The Beatles en uit muziek van anderen. Ook van Nederlandse bands als Chef'special. Ik heb niet een vast 'moment' om te schrijven, geen ritueel of zo. Ik kan gewoon gaan zitten en beginnen. Tot op heden is de inspiratie gewoon op te roepen. Nu komt het vaak vanzelf wel na de eerste zin."



 Wie zijn je voorbeelden?
"The Beatles, Youri mijn sidekick en collega, Lennart Nijg, Jaap Visscher. The kings ook."






Wat is het raarste optreden tot nu toe?
"Dat was twee weken geleden toen onze gitarist zijn gitaar in de lucht gooide en hem op ze hasses kreeg. Er zijn mensen flauw gevallen omdat de airco ook was uitgevallen."

Willen jullie buitenlands succes?
"Ja, vooral Nederlandstalige landen, want dat is wat we doen. Maar als Amerika met een voorstel zou komen voor een Engelse show zouden we dat natuurlijk niet afslaan!" 

Wat was de leukste plek om te spelen?
"Bandoverleg..... Lowlands! Dat was de allerleukste plek om te spelen, het was heel bijzonder. "

Heb je wel eens een show gedaan waar je veel mensen verwacht en dat er slechts een handjevol mensen komt kijken?
"Ja, maar volgens mij heeft iedereen dat wel eens gehad. Niet in deze formatie trouwens. Wel een beetje maar niet extreem. Een bedrijfsborrel misschien, maar dat is niet te vergelijken met Lowlands."

Hier is een klein bandintermezzo over een optreden in onderbroek. De hoofdgedachte hierachter is de volgende quote: "Nee man, je staat zo echt voor lul!" 

Heb je ooit iets meegemaakt met een hele gekke fan?
"Daar laat ik me niet over uit." Dave zegt dit met een enorme grijns op zijn gezicht, maar er komt geen antwoord. Wel dat alle fans eigenlijk heel lief zijn." 

Keuzes
Zoet of Zout
Gitaar of Piano
Kleine of Grote show (Vera of Ziggo Dome) 
DWDD of 3FM
Giel of Matthijs --> Sjesus! Wat is handig om te zeggen? Euuuuh. Doe maar Gieltijs. Of Magiel. Oké, MATTHIJS! 
Blauw of Geel 
Jurk of Rokje 
Alcohol of Sigaretten
Nu of uitstellen
Gisteren of Morgen
Groningen of Lelystad  --> Lelystad! WHAHAHHHA NEE NATUURLIJK NIET! Groningen. 
Live zingen in een kleine zaal of Altijd playbacken in een grote zaal
The Beatles of The Kik
<3 Margot (Teenz4You)
(En Esther en Dorontina! --> Ze hebben officieel een Teenz4You interview oorkonde ontvangen!)


Ps. Dit is voor Edwin Meijster, een zeer gulle gever. 














1 opmerking:

  1. Tof filmpje. Ik was er helaas na het laatste liedje als en speer vandoor om de laatste trein te halen. Was een toffe avond.
    Groeten, Edwin Meijster

    BeantwoordenVerwijderen