International!

zaterdag 14 december 2013

Berlijn!

Berlijn, wat ben je leuk!  Berlijn, wat ben je mooi!  (In het donker en in December) Waarom ik dit vertel? Gisteren ben ik, na acht uur in de bus, teruggekomen van vier dagen Berlijn. Het was gaaf, en heel koud. Op de heenweg lijkt de reis altijd langer te duren want holysh*t het leek eindeloos te duren. Maar dan uiteindelijk rijd je langs een oude kapotte tribune een grijze betonnen massa binnen. In de eerste instantie dacht ik: LELIJK! maar dat viel eigenlijk best wel mee.  :) Vooral als je weet dat het hostel vroeger een klooster was, en dat alles prachtig verlicht is. 'S avonds maakten we een stadswandeling langs alle highlights van de stad. Er was iets wat me meteen opviel: wat zijn de jongens hier mooi! Ik vraag me dan altijd af waarom die mooie jongens zo ver weg wonen en niet gewoon hier in de buurt. Op iedere straathoek vind je een kerstmarkt en een gigantische kerstboom. Met Starbucks koffie gingen we tussen een bos van kerstbomen mensen kijken, een héél inspirerende bezigheid want iedereen viel over hetzelfde stroomdraadje en ze fotograferen allemaal hetzelfde stukje Sony-centrum: een grote reclame voor de nieuwste Hobbit film. Het was ofcourse geen normale reclame. Midden op het plein ligt een gigantische berg gouden munten met daaronder een enorme draak. Dat was het eindshot van de eerste film. En dan:  slaap... weinig slaap. Want de volgende ochtend moesten we om acht uur ontbijten. Ff naar het holocaust mahnmahl en een fotospeurtocht en daarna na een beetje zeuren naar de PRIMARK!!! Ik ben heel gelukkig met mijn nieuwe One Piece, spijkerjasje en rugtas van canvas.  (En de rest maar dan ben ik morgen nog bezig.) <3 <3 Het is zo relaxed in de Berliner Primark een uurtje voor sluitingstijd want dan staan er géén, ik zeg géén rijen voor de paskamers!! Owgohsh het is de hemel voor iedere fashionlover. Het viel best wel op; 17 meiden en 1 jongen in de metro, bepakt en bezakt met Primark tassen. Ik moest op mijn koffer zitten om alles erin te krijgen. *slaap* De Stasi gevangenis vond ik heel indrukwekkend. Er was controle over de controle van de controle. En het barok-achtige behangetje in de verhoorkamers is nu weer helemaal hip. 'S avonds zijn we naar het theater gegaan naar de show "Berlin Erleuchted" een grote kerst show met zang en dans en alles vloog over het podium. Het was het grootse theaterpodium van Europa. Alles heeft erop gestaan: een complete kermis, gigantische showtrap, grote kerstballen met dansende meiden erin. Wat de jongens onder ons erg gaaf vonden was toen er een stuk of dertig dames in badpakken op het podium kwamen, ineens was de aandacht weer op de show gevestigd.  ;) Ik mocht tijdens de show jammer genoeg geen filmpjes maken dus ik kan niks laten zien. Ik voelde me heel erg thuis tussen alle chique uitgedoste berliners (not) maar ze hadden er wel lekkere cola. Aan het eind van de show sneeuwde het in de hele zaal. Het was een magische show en als je toevallig deze maand nog in Berlijn komt is het zeker de moeite waard om de show te gaan bekijken. (Vanaf de achterste rij kon ik alles perfect zien) Wat ik verder heel mooi vond was de East Side Gallery, een stuk van de Berlijnse muur dat door kunstenaars is bespoten met graffiti.  *laatste keer slaap*  Vrijdag was het koud. Freeeeeezing cold. Maar de Berliner Dom is heel mooi van binnen en het orgel is giganticaaaa. Bovenop de Dom heb je een uitzicht over de hele stad en dan zie je pas hoeveel bouwputten er zijn. Na nog eens acht uur in de bus ben ik weer terug in het pittoreske Ter Apel. Het is hier lekker warm, nou jaaaa, vijf graden... Het is tijd voor Kerstmis want ik heb 5 kerstmarkten bezocht.
I looooove december!

<3 Margot (Teenz4you)

1 opmerking: