International!

dinsdag 6 mei 2014

Eurovision!

In het begin was ik, net als veel andere Nederlanders, een beetje negatief over het nummer van Ilse de Lange. Maar sinds ik de documentaire over Ilse en Waylon heb gezien ben ik verkocht! Samen schrijven in een huisje in de Alpen, hoe romantisch is dat! Tijdens de eerste halve finale moeten de Common Linnets als veertiende van de zestien deelnemers. Dit gaat een lange avond worden.

Het eerste land is Armenië. De jongen die optreed ziet er goed uit. (Qua kleding dan... De rest laat ik me niet over uit.) Het liedje was oké. Of zoals Jan Smit zou zeggen: 'Niet zo goed als Nederland.'

Als tweede komt Letland, die een heerlijk hippie- bandje naar Denemarken heeft gestuurd. Ze zingen over How To Bake A Cake. Ik vond het een geweldig aanstekelijk nummer! J.S. (Voor de volledige naam van deze persoon, kijk voorin dit bericht.)  vond het een simpel nummer. (Uiteraard ook niet zo goed als Nederland, maar ik ga denk ik bijhouden hoe vaak ie dat nog gaat zeggen.)

Estland! Hmm. Tsja. Witte jurk, met leuke dansmeneer. Hij laat haar rondjes draaien en of dat nou haar zang bevorderd? Euuuuh, ik vond dit persoonlijk niet een heel tof nummer. Misschien de welbekende J.S. wel.

Knäckebrodland! Zweden komt met een vrouw met blonde pixie-hairdo (<-- Dat is helemaal hot dit voorjaar!) En wat een prachtig nummer! Echt finale-waardig. In zo'n geval is het jammer dat ze meedoet aan het Songfestival, meestal hoor je er dan niet veel meer van.

Zoals J.S. ze aankondigt: Een "Vreemde eend in de bijt" uit het pré punk tijdperk. Ik vind het sowieso festival-proof. Ik zie ze wel op een festival als PinkPop met een veld dat helemaal los gaat voor zich. Die kleurige pakken zijn trouwens heel vet!

Soms heb je een land dat je niet kent. Waarvan je de naam voor het eerst hoort. Albanië is zo'n land. Ik zou niet weten waar het ligt, of het er lekker warm is, en of ze leuke zangers hebben. Maar ze doen als zesde mee aan het Eurovisie Songfestival.  Het nummer One Nights Anger is níet mijn smaak. De zangeres, Hersi, heeft een halflange bob die ze heel netjes gestyled heeft. In combinatie met een jurk die alle rondingen laat zien heeft ze wel iets weg van een dark angel. Ik heb gehoord dat de muziek nooit live wordt gespeeld. Dus de drummer en de gitarist faken hun solo's?! Dat lijkt me vaag.

Russia komt met een tweeling op een wip-wap. Het zijn eigenlijk twee engeltjes op een halve weegschaal. Ze zitten aan elkaar vastgebonden met hun eigen haar. Het liedje is mooi tweestemmig gezongen en ik vind het stiekem gewoon een leuk nummer.

Oeh, lelijk. lelijk lelijk lelijk vleeskleurige jurk. Nouja, zo'n decolleté waarnaar je tien minuten moet kijken voordat je weet of het vel of jurk is.

Ukrain! Ze hebben een Britney Spears-achtig nummer gemaakt en een mega-hamster meegenomen. Zijn dat de ingrediënten voor de finale? Ja, vast wel. Dat is altijd zo. De meest maffe acts halen de finale. En het is Oekraïne. Die zit bij dat groepje landen dat altijd op elkaar stemt. Weet je? Jan Smit is zomaar enthousiast!! Hij verwondert zich over het feit dat de mega - hamster niet hoeft te overgeven.

Als je met je ogen dicht luistert naar België hoor je een vrouw met een tenoor stem. Of een puberjongen. Maar zodra je je ogen opendoet zie je daar: De Belgische Pavarotti. Hij zingt over zijn moeder. Hij zegt dat z'n moeder zijn satelliet is. Tsja, of dát nou een compliment is weet ik niet. Ook is zijn schuilplaats en zaklamp. Toffe moeder heeft hij.

Nog een land waarvan ik alleen weet dat het in Europa ligt. Want ja, EUROvisie. Moldavie. ik zou op Google maps kunnen zoeken maar neuhhh, niet nodig.

De inzending van San Marino doet nu voor het derde jaar mee aan het songfestival. Drie maal is scheepsrecht zou je dan denken... Je kan ook zeggen: Na twee keer verliezen is het genoeg geweest, we sturen een ander. Er zit een heel zachte beat in het nummer en achter de zangeres staat een enorm spinnenweb. Misschien is zij de spin. Of een vlieg, die is gevangen door een spin en gilt om gered te worden.

J.S. vind dat ze het moet hebben van haar jurkje, de dame van Portugal. Ik zie weer dat afschuwelijke vleeskleurige nephuidje van net iets doorschijnend kant. L.E.L.I.J.K. Maar haar haar is mooi. Dat wil ik ook wel.

En dan *paukgeroffel* Nederland! De jurk van Ilse is euhm, bloemig. En Waylon rockt z'n leren outfit. Ik ben natuurlijk een beetje partijdig maar ik vind het een mooi nummer met een prachtig decor erachter! Iemand wiens naam begint met een J. vond het verreweg het beste nummer van de avond (er komen nog twee maar jah, dat maakt niet uit.) Ik vond het ook een uiterst relaxte sfeer hebben.


Euhhm, ik denk hier een mamma appelsapje te horen over een scheet. Ga zelf maar luisteren. het is het nummer van Montenegro en hij zingt het zo'n 14 keer.

Nummer zestien! Songfestival is niet zo mijn genre. (als het al een genre is...) 'T is een fijne vent om te zien. (i'm taken, maar toch, dit is een fijne vent.) Die eerste zin hoort alleen bij de nummers 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 en 15. Die van Nederland en Hongarije zijn tof! Twee dansers snappen niet helemaal dat een piano geen klimrek is en een vloer geen glijbaan. Hier zit een diepe lading achter! Ik snap hem! Helemaal! Mijn brein snapt het! Dit gaat over twee jongens die achter hetzelfde meisje aanzitten. Op het eind zingt de zanger: "It will be allright!"en dan grijpt hij het meisje en duwt hij die jongen bij zich weg!


Nog vijf minuten de tijd om te stemmen en voor de tweede keer willen ze "ons geheugen opfrissen" door nog een keer alle liedjes te laten horen. ALLEMAAL! Ook die met een Halina Reijn look-a-like in de trapeze. En die met de mega-hamster. En Nederland, met onze eigen hoedenman! (Die hoed = goed!) Gelukkig geen Pharrell hoed want dan weet je wat er gebeurt. (--> Zie YouTube video.)







De lijnen zijn gesloten. Het is ondertussen 22.40 uur. We krijgen een rondleiding door Kopenhagen. Een hipster op een bakfiets. Kids met een windmolen van Lego en..... paardenpoep op het trottoir. Niet gepland, en dus opgelost door een vrouw op een blokfluit die het winnende songfestivalnummer van vorig jaar speelt. The Little Mermaid is enorm geworden en de zonsondergang komt omdat de presentator die Asbak heet van achternaam in z'n smartwatch roept. Meneer Asbak speelt ook in Borgen (Met een rondje op de "o") en aan de reacties op Twitter te zien moet hij het maar bij acteren houden. ;)

Dan denk je dat de uitslag komt. Ondertussen 22.50 uur. De stemmen zijn geteld. Ik ben benieuwd, of Ilse en Waylon in de finale komen. De tien landen die door zijn naar de finale zijn:

1. Montenegro :)
2. Hongarije (Met die fijne vent...)
3. Rusland
4. Armenië
5. Azerbeidzjan 
6. San Marino
7. Oekraïne
8. Zweden
9. Nederland!! (Jan piste toch bijna in z'n broek van zenuwen. Ik ook, stiekem...)
10. Ijsland

Lekker! Nog een keer kunnen we zaterdag gaan luisteren naar Ilse en Waylon. In vind het tien terechte finalisten. Behalve San Marino. Dat is een beetje jammer. Ik vind zelf dat Hongarije ook heel tof was, maar als Nederlander kan ik niet anders dan keihard duimen voor Ilse en Waylon als The Common Linnets. 22.59 uur. Ik ga slapen. Even deze post uploaden en dan ga ik mijn laptop afsluiten voor vandaag!

<3 Teenz4You (Margot)







Geen opmerkingen:

Een reactie posten