International!

maandag 9 februari 2015

The Black Cult: 'De nacht is jong, net als wij voor altijd!'


The Black Cult is een Groningse garagerockband die van elk optreden een feestje maken. Nou kan ik me er iets bij voorstellen dat je zo 1,2,3, geen nummer van ze kent of überhaupt enig idee hebt over wie we het hebben en precies daarom hebben wij ze tijdens Eurosonic/Noorderslag bestookt met vragen. Tijdens het interview kwam er een verwonderde jongen bij onze tafel, of we écht een interview aan het houden waren. Nou, JA! Want dit is een goede band en goede bands moet je interviewen! Een (soms merkwaardig) interview met The Black Cult in een pop-up store in Groningen lees je hier!

Douwe: Hallooo?! Doet ie het?!
Wat voor jaar was 2014 voor The Black Cult?

Douwe: Was het leuk Jilles?
Jilles: Ja
Douwe: In 2013 hebben we eigenlijk al veel leuke dingen gedaan. In 2013 hebben we op 3FM gespeeld, dat was wel een hoogtepunt. We hebben op het Incubate festival gespeeld.
Jilles: Maar dat was allemaal 2013.
Douwe: Ja maar dat was ook een leuk jaar. In 2014 hebben wij onze single uitgebracht bij het platenlabel van Tim Knol, ook hebben we een paar leuke festivals gedaan: Here Comes The Summer, de voorbode van Into The Great Wide Open, lekker op Vlieland geweest voor een weekend J. 
Jilles:  We hebben vet veel gespeeld, we hebben onder andere de popronde gedaan. Ook hebben we een tour gedaan met The Miseries . In totaal hebben we iets van 50 shows gedaan dit jaar dus dat was wel geweldig leuk!
Douwe: Maar het was ook een heel zwaar jaar, druk. En dan probeert hij ook nog eens zijn baan erbij te combineren.
Jilles: Maar dat lukt best goed hoor. 


Wat voor jaar wordt 2015?

Jilles: Eeuh…. Hetzelfde. Alleen dan met een album en leukere festivals, hopelijk. 
Douwe: Ja, er komen wel wat leuke festivals aan. En we gaan binnenkort de studio in om de plaat op te nemen en dan gaan we die uitbrengen.
Weten jullie al wanneer?



Douwe: We hopen aan het eind van de zomer. Dat zou voor ons het meest ideale zijn, maar of het gaat lukken, waar, hoe en wanneer dat weten we nog niet. Daar zijn we nu mee bezig.


Hoe is The Black Cult ontstaan?
Douwe: aha dat is een leuk verhaal!
Jilles: Toen ik terug kwam uit London hoorde ik van een vriend van mij dat Douwe een bandje wou beginnen. En toen was er Project X in Haren, en daar waren wij, daar kwam ik Douwe tegen, en toen zei ik tegen hem: Eey, moet je nog een band? En toen zei die ja en zijn we begonnen.
Douwe: HAHAHAHA. Maar we hebben niks gedaan hoor daar in Haren. We zaten gewoon te kijken. Ik zat met wat vrienden in een straatje toen we daar weg gingen, omdat het er te gek werd, kwam ik Jilles tegen en hij zei van bandje blablablabla.. ik vroeg toen Wouter erbij als drummer. Zo is The Black Cult ontstaan.

Hoe ontstaan jullie nummers?
Jilles: Douwe schrijft ze.

Douwe: Ja dat klopt. Aan mijn bureau, in de woonkamer met mijn laptop. Zo ontstaan onze nummers. In de oefenruimte doe ik ze dan even voor en dan zegt Jilles altijd wat kut is en dat ik terug moet gaan en opnieuw moet beginnen. En na drie keer proberen hebben we een nieuw nummer. 
Jilles: Maar ik heb ook een keer een nummer geschreven. 
Douwe: Ja maar dat is een heel hard en ruig nummer. 
Jilles: Dat is toch ook leuk. 
Douwe: Dat is zeker ook leuk.
Welk gevoel willen jullie het publiek geven met jullie muziek?

Jilles: Dat niks ertoe doet en alles naar de kloten mag. 
Douwe: Meer ga ik niet zeggen!

Met wie zouden jullie graag een keer willen samenwerken?
Jilles: Sowieso met Ronnie Flex!
 Douwe: Zekers Ronnie Flex. Jilles is een enorme fan. Wouter en Jilles houden erg van Hip-Hop en ja ik moet dat nog leren te waarderen.

Jullie spelen in een heel andere stijl dan Hip-Hop.

Douwe: Ja dat klopt, we hebben een brede muzieksmaak.
Proberen jullie dan ook soms met jullie eigen muziek andere stijlen?

Jilles: Nee. 
Douwe: jawel. Onze muziek wordt een beetje langzamer, maar onze muziek zal nooit echt heel erg anders worden. Wel luisteren gewoon naar veel verschillende muziek. 
Jilles: Samenwerken gebeurt niet zoveel in onze muziek soort, we zijn al heel erg blij dat we met Tim kunnen samenwerken en dat we ook met zijn band op tour konden gaan.

Op welke Festivals zouden jullie graag een keer willen spelen?
Douwe: Daar hebben we het laatst nog over gehad!
Jilles: South by Southwest en ook zouden we graag een tour in Amerika willen doen.
Douwe: South by Southwest is eigenlijk Noorderslag maar dan in Amerika. En natuurlijk zou het super vet zijn om een keer op Lowlands te spelen.

Wat is jullie favoriete muziekinstrument?
Dit is dus een Sitar.
Jilles: De gitaar! Sowieso geen bas. (Jilles is de bassist. -Red)
Douwe: Ik heb laatst op een Sitar mogen spelen. Dat is een Indisch instrument. Als je het hoort dan herken je het wel. Het is een groot ding waarbij je moet zitten en het is niet te spelen. Ik dacht dat het wel makkelijk zou zijn… nou dat was het dus niet! Ik zou het wel een keer goed willen leren spelen, dat ziet er veel leuker uit dan een gitaar.
Jilles: Vooral leuker dan mijn gitaar, dat ding is super lelijk.


Welke nummers speel je thuis wel maar zou je nooit op het podium spelen?
Douwe: Ik heb er eentje.. maar ga jij maar eerst ik moet ff denken.
Jilles: Ik schrijf de nummers niet..
Douwe:Maar jij speelt wel gitaar kom op!
Jilles: Ik pingel maar wat..maar sowieso alles, want ik speel thuis alleen maar gitaar en geen bas dus alles wat ik thuis speel doe ik niet op het podium.
Douwe: De laatste tijd heb ik, om te kijken hoe het is,een paar pop liedjes gespeeld. Een paar dagen geleden heb ik Shake it of gespeeld van Taylor Swift. Dat ging dramatisch, maar het was wel leuk. Dat zou ik dus nooit op het podium spelen.
Jilles: Op de afterparty van 3FM hebben we dat wel gedaan, toen hebben we Taylor Swift gespeeld.


Hoe ziet de ultieme tour er voor jullie uit?

Jilles: Wat we nu doen. Een beetje spelen, gezellig, bier drinken.. 
Douwe: Mijn ultieme droom (van muziek) is om zo ver mogelijk te komen zonder dat het kut wordt. Gewoon dat het leuk blijft.

Als je voor één dag iemand anders mag zijn wie zou je dan willen zijn?
…Lange stilte…

Douwe: David Bowie in de jaren 70… fuck yeah David Bowie sowieso. 
Jilles: Ik ben wel blij met wie ik ben 
Douwe: Niet eens David Bowie?! 
Jilles: Ik hoef geen David Bowie te zijn.
Douwe: Dudeee!
Wat is jullie vetste optreden tot nu toe?

Jilles: Ik vond gisteren echt heel cool. Toen hebben we op Eurosonic/Noorderslag gespeeld en er waren wat dikke Duitsers die de hele tijd op het podium vielen.
Toen kwam er iemand bij. Ik geloof dat hij Jesse heet.

Douwe: Ey Jesse! 
Jesse: zijn jullie een interview aan het houden? 
Douwe: Ja zeker 
Jesse: Oh echt?! Wat vet! 
Douwe: Voor een blog voor tieners 
Jesse: Echt..?! wow! Dan schuif ik maar even aan 
Douwe: Maar je mag niks zeggen!
Jesse krijgt nu een visite kaartje aangeboden door Margot om te laten zien dat wij echt bezig zijn met een interview.
Jesse: Holy shit jullie liegen niet!?
Douwe: Nee tuurlijk niet, het wordt ook opgenomen.
Jilles: Wat was de vraag ook alweer?
Margot: Wat jullie vetste optreden tot nu toe was.

Toen wou Jesse zich even voorstellen. Wat een aardige vent!
Jesse: Ik zie ze regelmatig, maar ik heb ze nog nooit horen optreden.
Douwe: Honderden optredens gehad in Groningen en jij was er geen enkele keer bij.

Jilles was gelukkig erg gefocust op het interview en zat nog steeds na te denken over de vraag.

Jilles: Maar het vetste optreden.. ik heb echt geen idee. Ja gisteren was cool, eigenlijk zijn alle optredens super leuk.
Jesse blijft ons maar onderbreken. Dit keer wenst hij ons succes en gaat hij weg.

Douwe: We hebben een keer opgetreden op een heel klein podium in Leiden. Daar konden echt dertig man in, in die zaal. Vanaf het eerste nummer was ik al ergens aan de andere kant van de zaal en lag de microfoon standaard ergens rond te slingeren midden in het publiek. Dat was heel bizar.


Wat was je grootste podium blunder ooit?

Jilles: We moesten in het voorprogramma van Guano Apes spelen in de grote zaal van Paradiso. Bij het eerste nummer breekt Douwe zijn snaar, en hij had geen back-up gitaar mee, dus de eerste vijf minuten had hij,voor een volle zaal in Paradiso, aan zijn snaar zitten pielen. 
Douwe: Dat was heel gênant . Toen had ik die snaar ook nog eens verkeerd gestemd, dus hadden we de eerste nummers gespeeld met een super valse snaar. Bij het grootste optreden van dit jaar gingen we meteen al af… Verschrikkelijk.


Wat zou je veranderen als je voor één dag de baas van Nederland mag zijn?

Jilles: Dat is lastig.. 
Douwe:Met zulke vragen moet je niet bij hem zijn! Tenzij je lastige antwoorden wil hebben. Leg anders even uit wat je studeert. 
Jilles: Politieke Filosofie... Ik zou een basisinkomen invoeren. Zodat iedereen in ieder geval wat geld krijgt.

Wat zou je niet doen voor één miljoen euro?
Douwe: ik zou alles doen voor een miljoen.
Jilles: Mensen doodschieten.
Douwe: Oké dat dan. Maar voor de rest zou ik alles doen. It’s all about the money. ;)
Jilles: De nacht is jong net als wij voor altijd.
Douwe: Wat is dat ook alweer?
Jilles: DAT is Ronnie Flex zijn album!



Duivelse dilemma's

3FM of DWDD
Blauw of Groen
U of Jij
Band of Solo
Groningen of Amsterdam
Justin Bieber of One Direction
Toen kwam er nog iemand bij! Geen idee wie, hij vertelde alleen dat 'ie even wilde gaan liggen...


Live@Vera of Playbacken@Ziggo Dome
Vandaag of Gisteren--> Beide
Ochtend of Avond
Lowlands of Pinkpop
Gitaar of Piano
CD of LP
Laptop of Tablet
Lief of Knap
Nooit schone sokken of Nooit een schone onderbroek
Altijd te grote kleding of Altijd te kleine kleding       
Praten als Beatrix of Altijd achteruit lopen         
Nooit meer douchen of Altijd naar vis ruiken
Lachen als iemand huilt of Huilen als iemand lacht  
Alleen maar kaas eten of Je eigen spiegelbeeld nooit meer zien
Altijd alle tegels tellen of Chronisch kauwgom in je haar  
Schuurpapier als wc-papier of Kokend kraanwater  
Gorgelen met motorolie of Alle muziek is K3
Dit was een leuk interview of Dit was een leuk interview : Allebei natuurlijk!

Done, we bedanken Douwe en Jilles voor het interview en gaan weer doen waar we goed in zijn. Bandjes bekijken. Bandjes? Kensington en Di-Rect zijn best grote namen en Jett Rebel is de god der festivals, maar oké. Om af te sluiten is hier één van de vier (!) video's van het YouTube kanaal van The Black Cult. Beware: Garagepunk. Voor liefhebbers van Beethoven of Justin Bieber, op eigen risico. 



Na Eurosonic/Noorderslag ben ik altijd blij. Blij van de goede muziek. Échte muziek. 


<3 Teenz4You

Twitter: @Teenz4You
Facebook: Teenz4You
Instagram: @officialteenz4you





1 opmerking: