International!

donderdag 13 juni 2013

Kane en Di-rect: twee topbands op 1 avond

Buiten bij het Pagecentrum in Stadskanaal staat een rij. Niet zo'n hele lange rij, maar toch. Als ik de zaal binnenloop valt het me op dat er erg weinig mensen binnen zijn. Te weinig. Daar komt snel verandering in, want een kwartier later staat half Stadskanaal en omgeving in de zaal. Let wel: Staat, want op de muziek van de plaatselijke DJ wordt niet gereageerd. Als de zaal voor driekwart vol staat beginnen de Dudettes met een retestrakke set.
Dudettes
Ik vind dat de gitariste tof haar heeft. Totdat de zangeres op komt lopen, zij heeft het haar van Tania Kross (operazangeres.) maar dan 10 keer zo groot. Na hun show van ongeveer een halfuurtje maken ze ruimte voor de volgende band, die wordt aangekondigd als: "de ex-band van Anouk". Dat klinkt veelbelovend. Als de band het podium betreed en de eerste gitaarakkoorden klinken is alles duidelijk, het gaat hier om metal. Snoei-harde metal. (voor ons, kane-luisteraars tenminste, de echte metal-liefhebber zal het hier niet mee eens zijn.) Ik haatte het! De langharige zanger probeerde het publiek wel mee te krijgen maar de muziek was nogal onvoorspelbaar. Daarom is hier een foto, voor de moeite.
Heavy Metal-shit

Na de ex band van Anouk (de set leek dagen te duren) kwam even niks. Het podium werd leeggehaald, opnieuw opgebouwd en knappe technische mensen kwamen op. Ook de man die de soundcheck doet mag er best zijn. Van deze man volgt nog een foto later in dit bericht. Na het af en opbouwen en een soundcheck volgt het moment-supreme: DI-RECT! En ze maken het waar, spelen al hun grote hits en zijn perfect op elkaar ingespeeld. De foto's zeggen niet genoeg, maar ik ben vergeten het filmpje op te slaan...
Spike en Marcel with a lightning spot.
Geluidseffecten en een gewone mic...

Een trommel met Di-rect zanger Marcel.
Kijk zelf maar.
Deze foto is genius! Als je goed kijkt, tenminste.

 De foto's zijn gemaakt met een hele korte sluitertijd en daarom wat wazig. Maar dat maakt niet uit. Het is duidelijk dat Marcel (de zanger met het vele haar) er een feestje van maakt op het podium. Soms op een ietwat enge manier, met grote armbewegingen en sprongen en dansjes, maar een feestje werd het zeker
Het 'buisje met geluid'





Het laatste nummer maakt de show compleet. Er kwam een buisje met geluid en een grote trommel aan te pas. Even lijkt het of Marcel de trommel het publiek in werpt. Niet dus, want iedereen leeft nog.

Dan komt weer een periode van afbouwen: Drumstel weg --> Ander drumstel erop. Gitaren weg --> Andere gitaren terug. En zo verder. Omdat het een tijdrovend klusje is, pakt de DJ z'n momentje en gooit er hits in van Rigby, Kings of Leon en Coldplay. Hier is trouwens ook nog de foto van de gespierde soundcheck-man die ik had beloofd.
 

 Toelichting voor de foto: De meneer in kwestie is in de weer met een rol Duk-tape  Duck-tape Duc-tape
 Ducttape  Grijs plakband. Hij doet een poging om een setlist muurvast op het podium te tapen. Maar niet vast genoeg, want de beveiliging plukt het papier na de show moeiteloos weer van het podium. Die man zouden ze moeten ontslaan (niet persoonlijk bedoeld




Na enkele minuten zit de setlist vast, staan de instrumenten op het podium en is de sound gechecked. Dan begint de muziek. Kane komt op en ze staan met hun rug naar ons toe. Ik denk: oh nee, ze vergeten dat wij tegen je rug aankijken!!!  Maar nee, zodra Dinand (zanger) begint gaat de zaal los (nou ja, de 1e 5 rijen dan, de rest blijft stil staan) Dat de rest stil bleef staan lag er waarschijnlijk aan dat de gemiddelde leeftijd 40 was en dat ze gewoonweg de muziek van Kane niet kennen. Wij wel, dus we gingen dansen. Dinand droeg een baret, ik vond het een lelijk mutsje. Na een paar nummers was de zanger opeens weg. Ik zag hem nergens meer. Na een paar seconden van verwarring ontdekte ik dat hij op 2 meter afstand door het publiek wandelde. Damn, daar heb ik dus geen foto van. Toen hij weer op het podium was geklommen speelde Kane de nummers 'no surrender' en come together'. Dinand hield een verhaaltje over dat ze een titelsong gingen maken voor een Nederlandse film. Het kan een erg persoonlijk liedje zijn voor jullie allemaal, dat is wat ie zei. En ja, het was persoonlijk, en ja, ik moest huilen, en ja, het hele liedje. Dus ook van dit liedje geen foto of filmpje. Wel van come together, kijk maar.


Als het filmpje het niet doet; sorry daarvoor.






Dinand en gitaar





KANE


Dinand en gitaardude



Stukje loze ruimte tussen de foto's,  hier ga ik dus ook loze informatie neerzetten. Zoals: onze website heet: www.teenz4you.blogspot.com
Twitter: @teenz4you @teenz4you @teenz4you
Mail: teenz4you@outlook.com
ohohohoooohohohohhhohohohhh



 Woman come see me Woman come hear me now I didn't mean it
Woman come hear me out All that seek is, All that is seek is out Woman believe it Love over healing now When you say, what you say what you do to me I didn't know what to do I just wanna stay close to you. <3

Op het eind, toen de zaal leegliep, maar wij bleven was het ook erg gezellig :)


Kortom: It was awesome! Maar dan echt knettergoed!


<3 Margot


Geen opmerkingen:

Een reactie posten