International!

zaterdag 5 oktober 2013

Column Cyberpesten en online fakers

Wat dacht je, toen je gisteravond achter je laptopje zat te typen? Laat ik eens dat meisje met weinig volgers uitschelden,  of die jongen die nog steeds Tweets verstuurd met de woorden: swag, en yolo voor schut zetten?  

Ik zat laatst eens wat random Tweets te lezen, en ik kwam iets zeer merkwaardigs tegen. Iemand twitterde vanaf een naamloos account met zo'n eitje als foto, dat een meisje lelijk zou zijn. Ze zou geen vrienden en een verschrikkelijk arrogante k*tk*p hebben. Ik vind het zo ontzettend laf, om 'lekker anoniem' iemand te pesten. Het zou hetzelfde zijn als ik met een groen kleed over mijn hele lichaam naar iemand toe ga om hem/haar eens flink uit te schelden. <--- Dat doe je toch ook niet?! En trouwens, niemand is lelijk. En er bestaat geen definitie van arrogante k*tk*p. Dus wat wilde je ook alweer bereiken?

 Pesten via internet bestaat nog niet zo lang. Zo'n tien jaar geleden begon de grote opmars van sociale media als MSN, Hyves, Facebook en openbare chatrooms. De eerste kon je nog redelijk goed afschermen tegen onbekende pestkoppen. Maar op Facebook, Twitter, ask.fm, en in chatrooms leg je erg makkelijk contacten met onbekende mensen die eerst zo aardig lijken. Ik wil niet zeggen dat onbekende contacten altijd slecht zijn, maar je moet wel oppassen dat je niet over je eigen grenzen gaat.

Hier een voorbeeld: (niet op de waarheid berust)
Een man van 54 ("R0b3r7#")zit achter zijn computer. Hij surft naar een chatsite en probeert contact te zoeken met jonge meiden. Hij klikt op het profiel van "Joyc3l0v3@" er staat : "Joyce, 16 jaar"
Aan de andere kant van Nederland zit "Joyc3l0v3@" achter haar pc. Ze is gisteren 47 jaar geworden. Ze zoekt op de chatsite naar jonge jongens om mee te chatten. Ze vindt "R0ber7#". Ze klikt en ziet: "Robert, 17 jaar"...

Het is zo makkelijk om online te liegen, dat het erg verleidelijk is om te doen.  Je mag uit mijn column zelf je conclusies trekken.

<3 Teenz4You (notgonnasayaname)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten