International!

dinsdag 22 oktober 2013

Column; Zwarte Piet

Altijd in begin oktober barst de eeuwige discussie over Zwarte Piet weer los. En ALTIJD zijn het de volwassenen die erover beginnen. Het 5 decemberfeest is toch een feest voor kinderen? En Sinterklaas komt toch samen met Zwarte Pieten? En het zijn toch juist de Zwarte Pieten die de kinderen blij maken met cadeautjes die ze door de schoorsteen doen. Volwassenen moeten hun bek houden. Zij verkloten een prachtig volksfeest met kleinzerig gedoe over zogenaamd discriminerende mannen.

Wat ik altijd te horen kreeg van mijn ouders was dat Zwarte Piet een goede man was die zijn zwarte kleur te danken heeft aan de schoorsteen, waar hij altijd doorheen ging om cadeautjes en snoep te brengen. Inderdaad, van oudsher was een Zwarte Piet een boeman, met een roe. Een boeman die je in zijn jutezak meenam naar Spanje. Dat is door onze ge-wel-dige regering al aangepakt en Zwarte Piet loopt tegenwoordig zonder roe. Daar heb ik geen problemen mee, aangezien een roe de tere kinderzieltjes vreselijk kan beschadigen.

Wat denk je dan van de kerstman, jij volwassene die Zwarte Piet wil vermoorden? Die ellendige man met overgewicht (dikke mensen zullen zich gediscrimineerd voelen.) met zijn kleine elfjes (De kleine mensen voelen zich afschuwelijk gepest.) en zijn rendieren (daar komt de dierenbescherming om de hoek kijken, dierenmishandeling). Die dikke mag dan wel lief met zijn elfjes omgaan, maar het is wel heel erg kwetsend. (lees dit lekker sarcastisch) 

En hé, de jodenkoeken, moorkoppen en blanke vla dan? Daar moeten we dan toch ook over gaan zeuren? Ik zie Blank en Zwart gewoon aan kleuren die ik niet meteen link aan een bevolkingsgroep. Als je dat wel doet dan vind ik dat je eigen probleem en dan los je dat zelf even op, zonder de halve wereld erbij te betrekken.

Zoals je wel merkt ben ik er vreselijk pissig over dat er zulke kleinzerige mensen in Nederland wonen. Mensen die zichzelf blijkbaar herkennen in een Zwarte Piet. Vorige week bij 'De wereld draait door' zat er een gigantische zeurpiet (zo dat is racistisch!) Hij zeurde onder andere over een sinterklaasliedje waar ook een pijnlijk kwetsende zin in zou zitten. Het was dit couplet: (en dan in het speciaal de rode zin)

Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed. 


Het kwetsende zou zijn dat kinderen zouden kunnen opvatten dat deze pikzwarte meneer (doorgaans zijn pikken trouwens niet zwart.) die volgens de ouderwetse denkbeelden (dit liedje stamt uit achttienhonderdnogwat) slechte dingen van plan zou zijn enkel en alleen door zijn donkere huidskleur. BULLSHIT! In de negentiende eeuw waren de mensen inderdaad nog van mening dat mensen met een donkere huidskleur per definitie slecht zijn, maar dat is anno 2013 al lang niet meer het geval! En trouwens, die zwarte kleur ziet er toch ook niet natuurlijk uit. Heb je wel eens gekeken naar iemand uit Afrika? Die mensen zijn NIET zwart, maar hebben een mooie BRUINE tint. Kinderen zien alle mensen gewoon als mensen. Juist door dit gezeik beginnen ze te denken dat er twee soorten mensen zouden bestaan. Zwarte en Witte (Als ik dat mag zeggen, of zijn er mensen hier die me nu weer discriminerend vinden?) 

De VN gaat nu inspecteurs sturen om het sinterklaasfeest zelf mee te maken. Laat ze er dan lekker achter komen dat Zwarte Pieten enorm geliefd zijn? Dat kinderen ze knuffelen omdat ze zich al het hele jaar verheugen op de komst van de Pieten en Sinterklaas. Maar nee, die vervloekte volwassenen van tegenwoordig moeten het weer zo nodig verpesten met hun eeuwige gezeur. Pfff ik wordt er een beetje moedeloos van, dat we over ieder klein dingetje kunnen zaniken. 

En nu lees ik op de website van de Telegraaf dat de VN besluit dat vanaf 2015 Zwarte Pieten strafbaar zijn. VN-inspecteurs: JULLIE HEBBEN GEEN IDEE WAT JULLIE ALLEMAAL VEROORZAKEN. De kids hebben dan geen eigen dag meer om gewoon feest te vieren. Jullie hebben geen idee. Ik kan best begrijpen dat buitenlanders het niet snappen, dat wij Zwarte Pieten hebben. Maar om je er nou meteen mee te gaan bemoeien? Hou je in Amerika maar lekker bezig met je staatsschuld in plaats van dure privéjets naar Nederland te sturen om een mythologisch verhaal je gaan verbieden. Laat ons lekker één dag in het jaar verkleed over straat gaan om de kinderen een prachtige dag te bezorgen.

Als jullie me niet begrijpen, stuur me dan even een mailtje ( teenz4you@outlook.com ) dan maken we ff een afspraak dat ik het je haarfijn uitleg. Ook als je van de radio/tv bent en je denkt, dat wil ik persoonlijk van haar horen; mail me even, dan kom ik langs. Als je op Twitter even de link naar dit artikel wilt delen, dan word ik blij. (als dat al mag van de regering / VN) 

Als laatste wens ik iedereen in Nederland vreselijk veel plezier met het Sinterklaasfeest. Ik hoop dat er meer Zwarte Pieten dan ooit zullen zijn. 

<3 Mij.
@teenz4you

Geen opmerkingen:

Een reactie posten