International!

zondag 14 december 2014

Column: zwartrijden in Bremen


Het is vrijdag 12 December zes uur 's ochtends als de wekker gaat. Normaal gesproken lig ik rond dit tijdstip nog in mijn bed want ik ben gezegend met een super relaxed vrijdag rooster waarop ik de eerste twee uur vrij ben. Maar vandaag niet, want vandaag ga ik met mijn klas (en vwo 4) naar Bremen!

Ik heb er superveel zin in (ook al moet ik al om kwart over 7 op school zijn). Ik stap in de bus met een tas volgepropt met eten en drinken, want stel je voor dat ik zou uitdrogen of verhongeren onderweg! Vriendin M. had hetzelfde idee want ze komt aan met een boodschappentas, ik herhaal BOODSCHAPENTAS, met voedsel. Om 8 uur vraagt M: 'Is het nog te vroeg voor droge worst en kaas?' Regel 1; het is nooit, maar dan ook echt nooit te vroeg voor droge worst of kaas. Kauwend op een stuk kaas pak ik mijn Iphone erbij om naar One Direction te luisteren want na een uur in de bus begin ik me een beetje te vervelen. Gelukkig zijn we er bijna en hoeven we nog maar een uurtje in de bus. Dan komt de grote bierfabriek waar de mensen met scheikunde (ik dus) moeten uitstappen. Hier krijgen wij een tour door de droge en warme fabriek terwijl de mensen met geschiedenis lekker de regen mogen wandelen voor een "historische tocht" (Denk hier een duivels lachje bij). Omdat we een kwartier te vroeg zijn laten de mensen van de bierfabriek ons een kwartier buiten staan in de koude regen. Dan gaan eindelijk de deuren open en kunnen we naar binnen. Alhoewel het buiten ijskoud was lijkt het binnen wel een sauna! Het is echt niet normaal heet binnen! De vrouw die achter de balie zit, zit ondertussen een biertje te drinken om koel te blijven. Waarom ook niet als je werkt bij een bierfabriek? We krijgen zo'n oerlelijk fluoriserend geel hesje aan en dan begint dan eindelijk de tour. De Duitse vrouw die ons rondleidt (gelukkig wel in het Engels) heeft er overduidelijk totaal geen zin in. Als eerste gaan we naar een soort mini museum waar ze ons vertelt dat bier is uitgevonden door een vrouw (ja echt waar). Hierna gingen we door naar een ander gebouw waar het stonk naar zweetvoeten. Hier krijgen we een film te zien over de productie van bier. Dan door naar een klein deel van de fabriek waar het opnieuw zo warm is als in de sauna en waar het dit keer stonk naar overgekookte macaroni. Na een korte speech van de vrouw over iets waar ik helemaal niks van versta, gaan we door naar een mini bioscoop. Hier krijgen we een 7 minuten lange reclame te zien over Becks bier. Alles bij elkaar duurde de tour trouwens twee uur. Nu was het dan eindelijk tijd voor het leukste gedeelte van de dag: vrije tijd! Wij wisten al meteen wat we met onze vrije tijd zouden gaan doen. Als je Bremen zegt denk ik meteen aan de Primark. Hier zouden we dan ook naartoe gaan met een groepje van zeven. Omdat vier mensen van dit groepje de historische wandeling hadden gemaakt, moesten we eerst op hen wachten. Op zich was dit niet zo heel erg, want nu konden we rustig uitzoeken welke tram we moesten nemen. Ja inderdaad, we moesten met de tram omdat de Primark in een achterbuurt van Bremen bleek te zijn. De groep was compleet en we stonden op het station te wachten op de metro. We waren opzoek naar een ticketautomaat om een tramkaartje te kopen, maar die was nergens te bekennen. We besloten om dan maar zonder kaartje de tram te nemen en dus te gaan zwartrijden, in de hoop dat er geen controle zou zijn. We waren inmiddels overgestapt op een andere tram toen gebeurde waar we bang voor waren: controle. Het was inmiddels ook duidelijk waarom we geen ticketautomaat konden vinden op het station want die bleek in de tram zelf te zitten. Goede vrienden D en R sprinten door de tram naar de kaartjesautomaat om alsnog een kaartje te kopen terwijl de conducteur steeds dichterbij komt. De vrouw naast klasgenoot L wordt gevraagd om haar kaartje te laten zien. Inmiddels denk ik 'dit wordt een boete van €300, zeg maar doei tegen shoppen bij de Primark. Ondertussen staan D en R nog steeds bij de kaartjesautomaat te proberen om ook daadwerkelijk een kaartje uit de automaat te krijgen. De conducteur staat inmiddels voor ons, kijkt ons aan en je ziet hem denken 'ik ga niet eens de moeite doen om die domme Nederlanders te vragen, want die snappen er waarschijnlijk toch niks van en hij stapt bij de volgende halte de tram weer uit. Inmiddels zijn D en R ook weer terug, zonder kaartje, want die stomme automaat accepteerde ons geld niet.
Bij het reusachtige winkelcentrum aangekomen besluiten we om eerst naar de Starbucks te gaan voor een koffiepauze. Normaal neem ik altijd een karamel macchiato, maar deze keer ging ik voor iets anders; de kerstspecial toffee nut latte. Ik heb absoluut geen spijt gehad van deze beslissing want hij was echt heerlijk! Dan was het nu dan eindelijk tijd om de Primark leeg te kopen! Ik heb twee uur in deze geweldige winkel doorgebracht en mijn portemonnee is nu een stuk lichter. We hadden nog een uur tijd om te eten. In het winkelcentrum zat een soort reusachtige cirkel met allemaal voedselketens zoals de Pizzahut en KFC, en dan in het midden van de cirkel allemaal tafels en stoelen. Aangezien ik nogal heel erg van kip hou, was de keuze voor mij niet zo moeilijk ;) Na het eten weer terug in de tram, nog snel even langs de Starbucks en dan weer terug naar huis in de bus. Rond acht uur 's avonds waren we weer thuis en ik moet toegeven, ik was best wel moe. Het was een superleuke dag en tevens ook mijn laatste excursie (zielig muziekje). Ik kan je zeker aanraden om naar Bremen te gaan want het is echt een supermooie stad! Zeker rond deze tijd van het jaar.

♥Naomi (Teenz4you)

P.s Er komt binnenkort een shoplog online met mijn nieuwe aankopen van de Primark

Geen opmerkingen:

Een reactie posten