International!

donderdag 18 december 2014

YouTuber Simon de Wit: "Ik ben eigenlijk uit verveling begonnen met YouTube"


Een maand of twee geleden werd ik getipt over een jongen die filmpjes post op YouTube. In de eerste instantie dacht ik: "Wat kan daar nou zo leuk aan zijn?" Er zijn al heel veel YouTubers en juist deze jongen moet mij boeien? Na één filmpje was mijn aandacht getrokken. Daarna keek ik de TMI song en toen was ik om. Wat een talent. Simon bespeeld alle muziekinstrumenten zelf en krijgt het voor elkaar om het allemaal lekker in elkaar te mixen. Ik stuurde hem een Facebook berichtje om te kijken of hij te porren was voor een interview en ja hoor! Op een koude novembermiddag zaten Simon en ik tegenover elkaar, in een heerlijk warme Starbucks. Het allereerste interview met Simon de Wit lees je hier! 
Wanneer ben je begonnen met YouTube filmpjes maken?
“Op de basisschool maakte ik altijd filmpjes met mijn broertje. Dat waren eigenlijk filmpjes over van alles en nog wat. Op een gegeven moment zijn we daar mee gestopt. Op de middelbare school heb ik eigenlijk geen filmpjes gemaakt. Op een gegeven moment
begon een klasgenootje allemaal YouTubers te volgen en ze heeft me eigenlijk aangestoken. Ik begon met het volgen van allerlei Engelse YouTubers. Later ben ik zelf begonnen met het maken van video’s. Mijn eerste filmpje was er een over social media en dat mensen daar zo veel mee bezig zijn. Eigenlijk ben ik begonnen uit verveling. Dan zag ik wat mensen maakten en dacht ik: Dat kan ik ook wel!”

Hoe heb je je abonnees verzameld?
“Als je wekelijks een filmpje maakt, dan zijn mensen sneller geneigd om je te volgen dan wanneer je zo nu en dan eens iets upload. Ik ben begonnen met delen op mijn eigen Facebook onder mijn eigen vrienden, en als zij iets leuk vinden delen ze dat weer onder hun vrienden en zo is het eigenlijk een beetje begonnen. Op een gegeven moment krijg je een paar volgers en blijft het maar groeien. Een keer heb ik de TMI song gemaakt, en Furtjuh had die gedeeld. Met hem heb ik ook een filmpje samen gemaakt. Je merkt bij zo’n samenwerking toch dat er veel uitwisseling is van kijkers.”

Wie is je favoriete Nederlandse YouTuber?
“Ik vind wat Mert doet heel vet! Wat hij maakt vind ik heel goed. Cinemates en Kalvijn vind ik ook supergoed. Ik vind er een heleboel wel leuk. Ik kijk vooral mannelijke YouTubers. Bijna nooit naar beautyvideo’s ofzo. Soms kijk ik naar Enzo Knol. Als je dan niets te doen hebt kan je gewoon een filmpje aanklikken en lekker een half uur kijken.”

Als je nog maar één YouTube filmpje mag maken, waar zou die dan over gaan?
“Dan zou ik een episch liedje maken. Ik denk dat ik dan een draw my life liedje gaan maken. Dat gaat dan helemaal uitgebreid worden, met verschillende stemmen.”

Als je voor één dag de baas van Nederland mag zijn, wat zou je dan veranderen?
“Ik zou iedereen een dagje vrij geven. Heerlijk!”

Als je een stoel zou zijn, wie mag er dan op je zitten en wie niet?
“Oeh leuke vraag! Hmmmmmmm euuhhhhh. Ed Sheeran mag op me komen zitten. Op voorwaarde dat ie z’n gitaar meeneemt. Maar wie niet? Euhhhh, *Deze naam is weggeblurd* Vervelende mensen mogen niet op me zitten. :D”

Hoeveel instrumenten bespeel je?
“Ik speel gitaar, zing, speel een beetje bas, een beetje piano en een beetje drums.”

Ben je wel eens herkend op straat?
“Ja, en dat is raar! Ik ben wel eens herkend in de supermarkt, toen ik iets kocht.”

Wat is je lievelings boyband?
“*KEIHARD GELUID VAN BONEN MAAL MACHINE* One Direction. De rest is flut (lees: kent hij eigenlijk niet). Ik wilde 5 Seconds of Summer zeggen maar volgens mij is dat geen boyband. *WEER KEIHARD GELUID VAN DE BONEN MACHINE*”


Waar haal je de ideeën voor een video vandaan?
“Uit alles! Het kan zijn dat ik iets meemaak op straat en dat ik daar dan een video van maak. Of ik haal inspiratie uit video’s van anderen. De dingen die me overkomen en die gewoon gebeuren zijn wel de grootste ideeënbron. Vaak gaan mijn filmpjes over dingen die ik zelf leuk vind om naar te kijken. Ik heb trouwens wel eens een filmpje niet online gezet. De TMI-Tag. Toen ik er een liedje van had gemaakt was ik er wel tevreden over.”

Wat is je beste openingszin?
“Als je een frikadel was, was je een frikadel speciaal!”

Wat is de beste mop die je kent?
“Oh vroeger wist ik zo veel moppen uit m’n hoofd! *ijzige stilte* ohneeee vroeger wist ik alles! Het begint te komen. Ik moet er nog even over nadenken. Euhm. Nee! Ik kan niet presteren onder druk. Ik weet er geen. Wat erg!”

Wat is je lievelingsdier?
“Een kat of een hond. Ik heb thuis zo’n hele lieve, dunne hond. Maar we hadden ook een hele lieve kat. Ik kan niet kiezen tussen kat en hond.”

De hoofdvraag die heel YouTube kijkend Nederland bezighoudt.
Waarom ben je single?!(-->)
“Tsja, ik ben er denk ik niet zo mee bezig. Ik ga ook niet echt uit ofzo. *verhaal over dat Simon Sellingen blijkt te kennen en ook de Sellingerbeetse en dat ik dus in Sellingen woonde* Ik ben er niet zo druk mee bezig ofzo.”

Wat is je ultieme doel met YouTube.
“Het zou wel heel vet zijn als YouTube mijn baan kan zijn en dat ik supergoede filmpjes kan maken. JacksGap niveau.”

Welk lichaamsdeel vind je mooi aan jezelf.
“Mijn handen vind ik wel mooi, ze zijn groot en sterk. Ik kan er eigenlijk alles mee.” (Mee eens. Ik denk dat deze handen mijn deur kunnen ontwrichten zonder enige moeite. –Red.)”

Stel, je zit op een eiland zonder eten maar met BN’ers, wie zou je dan opeten?
“Gordon. Gewoon Gordon.”

Als YouTube zou verdwijnen, wat zou je dan doen?
“Ik studeer informatiekunde, en ik vind het erg leuk om websites te bouwen. Dus als YouTube zou verdwijnen zou ik websitebouwer worden of appbouwer. Maar ik denk dat als YouTube verdwijnt, dat er dan wel iets anders voor in de plaats komt. Je hebt nu ook nog vimeo en Vine, Instagram en Facebook. Genoeg mogelijkheden om door te gaan met filmpjes maken.”

Wat zou je veranderen aan gisteren?
“Ik moest gisteren om 07:00 beginnen met werken. Dat zou ik graag verplaatsen naar 10:00.”

Welke smaak milkshake wil je zijn?
“Banaan, die vind ik gewoon het lekkerst.”

Als je geen YouTube zou doen, zou je dan iets in de muziekwereld willen doen?
“Ik zou het wel willen, maar je hebt zo’n kleine kans dat je echt een toffe muzikant gaat worden. Vaak word je dan iets wat je net niet wil. Gitaarleraar ofzo. Het lijkt me wel vet om dan gewoon ontdekt te worden of spontaan door te breken als artiest.”
Op welke YouTuber heb je een mancrush?
“Troye Sivan. Dat is een Australische dude en hij is ontzettend geniaal. Hij is YouTuber en doet veel dingen met muziek. Hij heeft net zijn eigen album uit en is supergrappig.”

Waar zie je jezelf over tien jaar?
“Ik denk dat ik dan een eigen bedrijf heb, dat ik mijn studie heb afgerond. Ik wil wel graag naar Amsterdam verhuizen, daar is hét centrum van het internet gebeuren dus dat lijkt me wel wat.”

Waar en met wie wil je graag eens een video over maken?
“Ik wil graag nog veel liedjes maken, maar ik heb niet echt een ultiem filmpje wat ik graag nog eens wil maken. Ik wil gewoon samenwerken met toffe mensen, maakt niet uit met wie.”
Santa Simon

 

Duivelse Dilemma’s


Altijd een elektrische schok als je iemand zoent of je hebt altijd een doorweekt matras
“HUH?!”

Je bent altijd gekleed als oranje fan of je praat altijd als Beatrix

Je bilnaad loopt door tot aan je nek of je poetst je tanden met kattevoer
“Oooh jee. Ik heb liever schone tanden.”  

Alles wat je zegt wordt in het Duits nagesynchroniseerd of je wordt altijd gevolgd door een draaiorgel
“Dat nasynchroniseren kan nog best handig zijn. Dan kan ik in Duitsland gewoon Nederlands praten!”

Geen warm water of alleen maar TL verlichting

Elke dag een raar hoedje op of elke week de ridderzaal schoonmaken
 
Elke week verhuizen of elke dag alleen maar achteruit lopen

In de zomer alleen warme kleding of in de winter koude kleding dragen
“Kou lijden is niet zo mijn ding.”

Altijd dezelfde sokken aan of altijd dezelfde onderbroek aan

Niet meer horen of niet meer praten

Perfect beeld of perfect geluid

Nog een keer deze foto :) 
Altijd nacht of Altijd regen

Wiskunde of Natuurkunde

Groen of Blauw

Zomer of Winter

U of Jij

Kelvin of Peter
“Sorry Peter!”

Enzo of Milan Knol

LowLands of PinkPop

Groningen of Amsterdam
“OOH die is te moeilijk. Doe maar Amsterdam. Maar ik woon toch in Groningen. :3”

Gitaar of Piano

Blondine of Brunette
“Maakt me echt niet uit”

Lief of Knap
“Het liefst een combinatie van die twee”

Pizza of Patat

Instagram of Vine

Akoestisch of Elektrisch

Vandaag of Gisteren

Zomer of Winter

Dansen of Zingen

Justin Bieber of One Direction
“Justin gooit eieren naar het huis van zijn buurman en heeft allemaal problemen.”

Tent in de bergen of hotel in de getto

Windows 7 of Windows 8 
"APPLE!"

Dit was een leuk interview of dit was een heel erg leuk interview
“Ook m’n eerste interview trouwens!”



Als laatste is hier een link naar het YouTube kanaal van Simon: KLIK HIER




Dat was het, we lopen de Starbucks uit en fietsen richting de universiteit. Op de brug heb ik een gesprek met een hele lieve, dakloze man. Tijdens het fietsen bedenk ik me hoe moeilijk het is om een interview in elkaar te zetten voor een YouTuber, er bestaan zo veel Q&A filmpjes en TMI tags dat het onmogelijk is om dingen te vragen die nog niet zijn gevraagd. Volgens mij ben ik er aardig in geslaagd.


<3 Margot 
Teenz4You


Geen opmerkingen:

Een reactie posten