International!

dinsdag 9 december 2014

MakeBelieve: "We zijn terug en gaan niet meer weg!"


Het is maandag 17 november en het is ontzettend koud. Ik fiets richting de Oosterpoort in Groningen. Ik heb een interview met MakeBelieve! Wie?! Nou, deze band was een paar jaar geleden helemaal hot en happening in de emo/punk- pop scene. Ze hadden hordes (veelal vrouwelijke) fans en speelden op grote festivals en in de HMH! En toen... waren ze ineens verdwenen. Er kwamen geen nieuwe singles en zelfs het optreden stopte. Langzaam werden de boys van MakeBelieve vergeten. Totdat een tijdje geleden een nieuw album werd aangekondigd! Een album waarop MakeBelieve heeft geschreven met nieuwe mensen, en een andere weg is ingeslagen met hun muziek. Wát een goede keus is dat geweest! De rock-achtige muziek is omgeruild voor iets wat lijkt op Coldplay, One Republic, Bastille en MakeBelieve. Op het podium heerst een soort blije, maar toch stoere vibe. MakeBelieve is terug! Op vrijdag 16 januari 2015 spelen ze op Eurosonic/Noorderslag in Groningen. Het Energystage is gratis toegankelijk, dus eigenlijk is er geen reden om niet even te gaan kijken! (Lucky us! En lucky me dat dat podium op één minuut lopen van mijn kamer staat. :3) Like, deel en vertel iedereen over dit interview! Zo krijgen we MakeBelieve terug in de top! Genoeg gepraat, we gaan door naar het interview!


Jullie waren een lange tijd ‘weg’, wat is er gebeurt?
Joey: “We hebben eigenlijk met z’n allen besloten om een stapje terug te doen. Zodat we ons konden focussen op liedjes schrijven en datgene waar het echt om draait. Dat waren we door die hectische periode een beetje kwijt. We wilden het even heel rustig aan doen, zonder deadlines, met andere mensen schrijven. Maar nu zijn we terug!”
Marvin?*Verzonken in gedachten* “Oh, ik zat even niet op te letten”

Hoe gaan jullie MakeBelieve weer op de kaart zetten?
Joey: “We hebben net onze nieuwe single ‘Follow’ uit en dat is wat we willen doen. Singles uitbrengen zodat we uiteindelijk weer meer kunnen gaan spelen. Ook gaan we weer actief met sociale media bezig zijn.”
Marvin: “Ja, dat is wel het idee. Begin volgend jaar komt er weer een single, en in de lente van 2015 komt dan ook een album met daaromheen ook weer optredens natuurlijk. Dan is het de bedoeling om eerst Nederland te veroveren, daarna gaan we het festivalseizoen in. We hebben wel ambities om internationaal te gaan met MakeBelieve. En dan als eerste Duitsland.”

Waarom Duitsland?
Marvin: “Daar is een grote markt en ik denk dat het publiek daar wat gevarieerder is dan in Nederland. Daar is bijvoorbeeld een compleet radiostation alleen voor rock wat net zo groot is als 3FM in Nederland. En we kunnen in Duitsland gewoon heel veel spelen. Dus dat lijkt ons een logische volgende stap.”
Joey: “Omdat Duitsland een groot land is duurt het lang om daar een netwerk op te bouwen, daar gaan jaren overheen. Maar ook bij dit, we hebben geen deadline. We doen wat we leuk vinden en we zien wel waar we terechtkomen. We geloven in onszelf en in de muziek die we hebben gemaakt.”

 Denk je dat de fans er nog zijn?
Marvin: “Eerlijk gezegd denk ik dat er nog maar een heel klein groepje diehard betrokken is gebleven. Dat is ook logisch, we zijn bijna vier jaar weg geweest. Ik merk wel, dat nu de single uit is, een aantal oude bekenden weer terugkomen. We moeten mensen opnieuw zien te overtuigen dat we iets leuks hebben, dat er weer nieuwe muziek van MakeBelieve komt.”
Joey: “Het is ook helemaal niet erg, we zijn een heel andere band dan vier jaar geleden. We zijn ouder geworden, maken andere muziek. Het geeft niet dat we onze fanbase weer moeten opbouwen. Ik hoop dat mensen ons een nieuwe kans geven of dat nieuwe mensen onze muziek gaan ontdekken. Vroeger hadden we wel een bepaalde stijl ofzo. Dat is nu anders. Onze muziek is bedoelt voor een breder publiek.”
Marvin: “Niet alleen wij zijn ouder geworden, ook de fans zijn ouder geworden. Ik denk dat als wij nog steeds de muziek zouden maken die we vier jaar geleden maakten, dat een deel van de fans sowieso was afgehaakt. Nu denk ik dat we een iets breder, en ouder publiek kunnen aanspreken dan eerst. Sommige fans zijn wel gebleven, en daar ben ik ze dankbaar voor. Sommige zijn ook 19 geworden, dat is ook chill.”

Follow, de nieuwe single van MakeBelieve is uit!

Hebben jullie bewust gekozen voor een nieuw geluid of is het gewoon zo gegroeid?
Joey: “We hebben dit niet van tevoren bedacht. We zijn met andere mensen gaan schrijven en hebben andere, totaal nieuwe, invloeden gekregen en ik denk dat dat belangrijk is geweest voor onze muziek en dat het de nieuwe plaat erg gevarieerd heeft gemaakt. Ik denk ook dat wanneer je van tevoren gaat vastleggen wat je gaat maken, dat je jezelf dan heel erg beperkt.”
Marvin: “In het begin waren we vooral bezig met emo/punk-pop achtige muziek. In die periode hebben we drie EP’s uitgebracht en in die drie platen is al een kleine verandering in de muziek te merken. Die lijn zijn we gaan doorzetten en we hebben met andere mensen geschreven waardoor je ook nieuwe inzichten opdoet. We  maken ook veel nieuwe dingen mee waarover je nieuwe liedjes en muziek kan schrijven.”

Wat is het gekste wat je met een fan hebt meegemaakt?
Marvin: “Ik heb niet zo veel gekke dingen met fans gedaan.”
Joey: “Niet gedaan nee, maar wat ik wel erg vet vond was dat er een groep erg trouwe fans was. Zij waren bijvoorbeeld op vrijdag bij een show in Limburg en dan een dag later ook bij een show in Leeuwarden. Dat vond ik erg speciaal. Of dat we een repetitie hadden ergens, en dat er dan door fans een taart werd bezorgd.”
Marvin: “Een groep meiden heeft ook een keer uitgevonden in welke studio we zaten. Ze zorgden dat ze er ruim op tijd waren om ons croissantjes te brengen. Ze hebben ook een keer uitgezocht waar ik woonde. Ik woonde boven een benzinepomp in Groningen en een meid had mijn adres achterhaald en me een kaartje gestuurd. Dat vond ik wel heel leuk. Gelukkig stonden ze niet voor m’n deur. Dat zou heel crazy zijn.”
Joey: “Ze zijn bij mij een keer op m’n werk geweest. Ik vind het tot zekere hoogte ontzettend leuk. Maar als het op een gegeven moment duizend gillende meiden worden, dan moeten we er wel heel erg rekening mee gaan houden in alles wat we doen.”

Hoe ziet de ultieme tour eruit?
Marvin: “Dat is een wereldtour. Ik wil doen wat Coldplay doet. Grote stadions vol krijgen en in iedere grote stad van de wereld spelen. Het lijkt me heel gaaf dat een heel stadion al je liedjes kan meezingen. We hebben als support-act wel een voorproefje gehad van hoe dat is. Zoals met 30 Seconds to Mars in de HMH. De energie die daar vanaf komt is overweldigend. Ik was bij 30 Seconds to Mars echt verliefd op dat gevoel.”
Joey: “Ik was toen 19 volgens mij en de volgende dag moest ik gewoon weer naar school met de bus. De hele week was ik nog een soort van high. Een week daarna stonden we weer te spelen in een kroeg ergens in Lutjeveen ofzo. Daar wordt je weer met beide benen op de grond gezet.”
Marvin: “Zo’n grote tour houd je volgens mij wel maanden vol, of zelfs een paar jaar. Dat geeft zo veel energie.

En je klasgenoten, wat vonden die ervan dat je in zulke zalen speelt?
Joey: “Nou ja, ik kom uit een heel klein dorp en heb het gevoel dat de mensen sowieso niet zo goed begrepen wat ik deed. En dat geeft niet, want iedereen heeft z’n eigen. We zaten allebei op een muziekschool en die mensen begrepen het wel, want die deden allemaal hetzelfde.”
Marvin: “Mijn vrienden maakten er vooral een heleboel grappen over, omdat MakeBelieve ergens een beetje neigde naar een boyband en dat is natuurlijk best wel grappig. Door de band ging ik wat meer op m’n kleding letten en had ik eens een leuk kapsel. Mijn vrienden vonden dat grappig, want zij zijn allemaal heel normale, doorsnee lui.

Hebben jullie iets van ‘inside band- codetaal’?
Marvin: “Niet echt een codetaal, het zijn vooral een heleboel inside jokes. Van die vage grappen die alleen wij begrijpen.”
Joey: “En dan vooral door Bjorn.”
Marvin: “In elk geval absoluut geen nuttige dingen.”

Komt er een tour bij het album?
Joey: “Mogen we daar al iets over vertellen?”
Natuurlijk wel! (-Red.)
 Nouja, het is toch niet zo gek om te zeggen dat we willen touren als het album uit is. Maar wanneer precies dat weten we zelf ook nog niet. Het album zelf is voor de helft samenwerking geweest met nieuwe songwriters en producers en er zitten dus een heleboel verschillende stijlen in. We zijn veel met synthesizers en percussie gaan werken dus het is een mix tussen organische en aan de andere kant moderne en elektronische geluiden.”
Joey: “Je hebt op album liedjes die klein beginnen en dan uitbouwen, en je hebt liedjes die meteen BAM beginnen en het hele nummer doorknallen. Bij bands heb je vaak dat er veel van hetzelfde op het album staat. Ik denk dat ons album heel gevarieerd is, maar dat het toch erg goed bij elkaar past. Daar hou ik zelf wel van. Vaak heb je bij een album een stuk of drie favoriete liedjes. Dat heb ik bij dit album niet. Misschien is het omdat we het zelf gemaakt hebben, maar ik denk echt dat ieder nummer z’n eigen verhaal en z’n eigen ding heeft.
Marvin: “En toch denk ik dat er een paar favoriete nummers gaan zijn. Ik denk ook dat ik wel ongeveer kan voorspellen welke nummers dat gaan zijn voor de meeste mensen. Verder zijn de onderwerpen meer dan het vorige album erg persoonlijk. We zijn dieper op onderwerpen ingegaan dan gewoonlijk. Follow begon als liefdesliedje en inmiddels haal ik daar iets heel anders uit. Veel van onze liedjes zijn op meerdere manieren te interpreteren. We hebben bewust geprobeerd om heel breed te schrijven. Sommige liedjes zijn trouwens ook gewoon heel duidelijk. Dan gaat het gewoon over een break-up en niks anders.”

Hoe schrijf je een liedje?
Marvin: “Er leiden meerdere wegen naar Rome en ik denk dat er niet één bepaalde manier is om een liedje te schrijven. Vaak schrijven Bjorn, Joey en ik de nummers. Het kan overal beginnen, soms beginnen we met een verhaal, soms met de tekst. Bij een nummer op het album zijn we begonnen vanuit percussie. Wat we wel hebben gedaan is dat we echt met z’n drieën en over elk dingetje wordt tien keer nagedacht. Daardoor hebben we volgens mij echt iets goeds gemaakt.”
Joey: “Ik denk dat we dat in de toekomst misschien anders gaan doen. Als iemand een liedje luistert ga je echt niet zeuren om één woordje dat misschien anders zou kunnen. Als je aan het schrijven bent, denk je daar misschien veel te lang over na.”

Welk gevoel willen jullie het publiek geven met de muziek?
Marvin: “Dat verschilt per nummer, het album is erg gevarieerd en we proberen met elk nummer een bepaalt sfeertje te creëren. Sommige nummers zijn gemaakt om op te springen en dansen, terwijl andere nummers zijn om te staan en te luisteren. Misschien worden mensen zelfs emotioneel van bepaalde nummers.”
Joey: “Ik heb het gevoel dat het een soort rollercoaster is. Als we een show spelen van een uur dan gaat het van hoog naar klein naar rustig. Ik denk dat dat de show maakt, er zitten zo veel verschillende dingen in, maar er is ook strustuur aanwezig. “
Marvin: “Je bedenkt bij elk liedje een verhaal, en dat is eigenlijk wat je iedere show weer wilt overbrengen aan het publiek.”

Waar wil je graag eens optreden?
Joey: “Azië, ik kijk veel documentaires en dan zie ik dat de fans daar zo anders zijn dan hier in Nederland. Als je daar speelt, dan staat het publiek heel stil te kijken en na afloop klappen ze. Maar als je ze na de show ontmoet, dan worden ze helemaal gek! Dat is een hele andere cultuur en dat wil ik graag een keertje meemaken. Sowieso lijkt het me gaaf om een keer naar landen te gaan als Indonesië of de Filippijnen.”
Marvin: “Ik hou heel erg van Japan, dus het lijkt me leuk om daar heen te gaan en ik ben erg benieuwd hoe die mensen op onze muziek reageren. Amerika is natuurlijk ook een doel. Als je daar grote zalen kan volspelen betekent dat heel wat voor je carrière en voor je band. Als het in Amerika goed gaat, dan gaat het eigenlijk overal ter wereld goed.”
Joey: “In April zijn we tien dagen in Amerika geweest, we hebben daar drie shows gespeeld. We waren daar uitgenodigd om te spelen. En sowieso is Los Angeles een hele gave stad. De eerste drie dagen kijk je om je heen met een gevoel van: Wat is dit?! En daarna heb je wel door dat Amerika heel anders is dan Nederland.”

Waar wil je graag een nummer over schrijven?
Marvin: “Ik ben wel goed in het schrijven over exen, ik denk alleen dat dat geen MakeBelieve materiaal is. We hebben een nummer gemaakt over onze vorige drummer die uit de band is gestapt. Er zijn dingen die, nu we ouder worden, belangrijker geworden zijn. Zoals de band met familie of een bepaalde ontwikkeling. Of tegenslagen, maar ook goede dingen die je in je leven meemaakt. In principe kan je overal een liedje over schrijven, maar ik denk niet dat het zo mooi wordt als een nummer waar echt mijn hart in zit. De muziek van MakeBelieve zijn echt onze verhalen en ik denk dat dat het goed maakt.”

Wat is je lievelingsdier?
Marvin: “Kat”
Joey: “Mijne een hond denk ik.”
Marvin: “Ik zou ook wel capubara’s willen later. Het lijkt me gaaf om zo’n hele grote kooi te hebben met gigantische hamsterwieletjes erin. Met zo’n slang door het huis waar ze doorheen wandelen. En ook dat als ze dan door het water zwemmen dat er dan een vogel of hun hoofd zit.”

Hoeveel instrumenten bespelen jullie samen?
Marvin: “Oeh, dat zijn er best veel. Joey nul. Ja triangel. Oké, Bjorn kan gitaar spelen, drummen, bassen en een beetje toetsen. Ik kan keys, gitaar, bas, piano, drum, viool. Bob drumt, bast kan een beetje toetsen. Bjorn, Joey en ik kunnen zingen. Joren kan ook piano spelen, bassen, gitaar spelen, zingen, drummen. Laten we het op 21 houden.
Joey: “Ik kan wel xylofoon en triangel spelen. Doe maar 50.”

Als je een stoel zou zijn, wie mag er dan op je zitten en wie niet?
Marvin: “Wie niet is makkelijker denk ik. Hmmmmmmm.”
Joey: “Ik heb niet echt een hekel aan iemand.”
Marvin: “Tuurlijk wel, iedereen heeft wel een hekel aan iemand.”
Joey: “Ik weet het echt niet. Doutzen Kroes mag wel op mij zitten. Katy Perry ook wel.”
Marvin: “JA! Katy Perry!”
Joey: “Victoria Koblenko ook wel. Vladimir Poetin niet.”
Marvin: “Poetin mag echt wel op mijn schoot zitten! Euhmm, nee, iedereen mag op mijn schoot zitten.”
Joey: “Ja, iedereen wel. Wacht: Elk meisje die op haat Tinderprofiel bij hobby’s zet: ‘Lekker gek doen’ DAT IS TOCH GEEN HOBBY?! Die mogen niet op mijn schoot zitten.”

Hebben jullie een Tinder- account?
Joey: “Nee, niet meer.”

Wat is je beste openingszin.
Marvin: “Dat is niet blog- proof. Het lijkt me wel tof om bij een chick eens iets heel goors in haar oor te fluisteren zonder dat ze het ziet aankomen.” (Voor de exacte tekst kan je je richten tot de redactie. –Red.)

Op welk mede –bandlid heb je een mancrush?
Marvin & Joey: “Bjorn”
Marvin: “Ik slaap altijd bij hem op de kamer en hij ruikt lekker. Niet altijd trouwens. Nee, eigenlijk vaak niet…”

Waar staat MakeBelieve over tien jaar?
Marvin: “Dan willen we Coldplay zijn. Qua niveau tenminste. Ik denk namelijk dat zij over tien jaar nog steeds bestaan. We willen een grote band zijn, op Europees- of Wereldniveau. Het zou mooi zijn als wij over tien jaar in de Top2000 staan. Daar hebben we nog nooit ingestaan.”

Als je een milkshake zou zijn, welke smaak zou je dan zijn?
Joey: “Banaan, die vind ik het lekkerst. Of vanille.”
Marvin: “Ik vanille, en dan van de Mc Donalds.”

Zijn er nog exclusieve nieuwtjes over MakeBelieve (Albert Verlinde – waardige nieuwtjes.)
Marvin: “Volgens mij weten jullie alles al, heel veel in ieder geval.”
Joey: “We zijn terug, en gaan niet meer weg!”
Marvin: “We gaan binnenkort een nieuwe clip opnemen.”

Keuzes:

Groen of Blauw
Zomer of Winter
U of Jij
Instrumenten of Elektronisch geluid à “Een combinatie. Als ik moet kiezen, dan echte instrumenten.”
Alcohol of Sigaretten
Live in de Vera of Playback in de Ziggo Dome
Lowlands of PinkPop
Groningen of Amsterdam
Gitaar of Piano
Blondine of Brunette à Joey: “Maakt niet uit” Marvin: “Het liefst dipdye”
Lief of Knap
Pizza of Patat
3FM of DWDD
Akoestisch of Elektrische gitaar
Vandaag of Gisteren
Dansen of Zingen
Justin Bieber of One Direction à Joey: “De liedjes van One Direction vind ik heel goed.”
Regen of Hagel à Joey: “Hagel, sowieso.” Marvin: “Hagel is alleen maar koud en kut.”
Dit was een leuk interview of Dit was een heel leuk interview

Na het interview ben ik zo benieuwd geworden naar de nieuwe muziek dat ik kaartjes heb gekocht voor de show met The Boxer Rebellion. Beide bands zijn zo ontzettend goed! MakeBelieve speelt als voorprogramma een headliner- waardige set en The Boxer Rebellion, tsja, hoe kan je daar niet van houden. In elk geval, de website van MakeBelieve vind je hier.  Dus, check de boys op internet en vooral: Kom naar Groningen op 16 januari naar Groningen om te kijken! 

<3 Teenz4You  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten